Tuffevictor

Alla inlägg den 2 december 2013

Av Camilla - 2 december 2013 20:28

Tänk vad tiden går fort. Förra måndagen hade vi spenderat en lång dag på sjukhuset, strax före sju på morgonen anlände vi på avdelning 44. Vilma var pigg och glad och det kändes som hon såg fram emot att bli bättre i sin hals. Hon hoppade i ett vitt litet nattlinne och drack utan problem två medicinkoppar med medicin, en blandning av värktabletter och lugnande. Sköterskorna var imponerade och hon gjorde "give me five" med en av dem efteråt. Efter ett tag så började hon bli lite trött och ville lägga sig i sängen. strax efter åtta rullades hon ner på operation. Thomas var den som fick följa med in då hon skulle sövas, jag kände att det skulle bli för jobbigt. När narkosläkaren försökte sätta nål i handen så låg Vilma bara och tittade enligt Thomas. Tyvärr så gick det inte att sätta nålen när hon var vaken så hon fick sövas med mask över ansiktet. Det hade gått hur bra som helst och hon stretade inte emot det minsta. Tur det för det hade kanske varit jobbigt för Thomas att se. 


Vi fick informationen att operationen skulle gå relativt fort, men att med allt runtomkring och innan hon vaknat till efteråt, så kunde det dröja drygt 1 timme. När det hade gått 2 timmar och vi fortfarande inte hade hört något från dem så började pulsen och oron att gå upp. Fy vilken jobbig väntan, jag fick såklart för mig att de inte fick liv i henne efter operationen. Men strax därefter så ringde de och sa att allt gått bra och att Vilma tittat upp några gånger men nu sov så gott igen. Vi gick ner på uppvakningen och fick gå in en och en och sitta hos henne. Då hon sov så gott och hon måste vara kvar på uppvaket i 3 timmar så passade vi på att äta lunch. Hade inte blivit så mkt äta under morgonen. Strax före ett var vi uppe på rummet på avd 44 igen där vi skulle stanna kvar en natt.  


Vilma sov och sov och vaknade nog inte till riktigt förrän vid fyra. Hon var sååå törstig och lyckades få fram ett ljud om att hon ville ha lite vatten, vilket hon fick ch det gick bra. Smärtstillande fick hon ca var 4:e timme eller när hon sa att hon hade ont. Det märktes direkt skillnad efter operationen att hennes andning blivit mycket lugnare. Hon kunde nu andas med näsan och ha munnen stängd! Det tror jag att jag aldrig har sett. SÅ kul! Hon snusade så gott med sin lilla näsa och snarkningarna var helt borta. Fantastiskt! Läkaren tog bort både halsmandlar och polyper och de hade varit stora! Inte konstigt att det blev skillnad direkt,  


Dagen efter skrevs Vilma ut på morgonen och vi fick komma hem. Så skönt att få vara hemma istället för på sjukhuset. Hon var ganska hyffsad på tisdagen och åt glass, yoghurt, drack festis mm. Men på em/kvällen började hon bli snorig och fick en hemsk hosta. Såklart gjorde det jätteont varje gång hon hostade stackarn. Natten gick ganska bra trots allt men på onsdagen var hon jättehängig, grinig och hade ont. Hon varken åt eller drack på hela dagen och det var så jobbigt att se henne lida så. Det luktade hemskt ur hennes mun och jag var säker på att hon fått en infektion i halsen. Hon hade dessutom fått ett hemskt munsår i ena mungipan som sprack och började blöda när hon grinade. Det var så synd om henne och jag önskade så att jag kunde byta med henne. Vi ringde till avd 44  för att rådfråga och de tyckte vi skulle ringa till BVC och be en läkare titta i hennes hals. Vi skulle ju såklart ha ringt till öron-näsa-hals, men när man är stressad tänker man inte klart. Jaja, en sköterska tittade i Vilmas hals och tog halsprov och allt såg bra ut. 


På torsdag morgon vaknade hon med halsont, hon var så duktig och sa alltid till själv "jag har ont i halsen nu" och hon fick då direkt flytande alvedon. Hon märkte nog då hur törstig hon var och ville ha mer och mer vatten. Efter en minut kom världens rap och sedan kom allt upp i en kaskad. Jag tänkte att hon åkt på magsjuka men hon hade nog bara druckit för fort. Jag tänkte att det kan inte var sant! Victor var ju t o m hemma från dagis för att inte dra hem masjuka och höstblåsor som gick/går på dagiset nu. Victor har varit så duktig som varit hemma hela förra veckan och han har mestadels fått sköta sig själv. Vilma har krävt all uppmärksamhet och mest bara velat sitta i mitt knä. Han har varit snäll och hjälpt Vilma så gott han kan. Älskade barn! Men lite kaos har det stundom varit vill jag lova. Och jobbigt också, men det är sånt man bara får ta.  


Sakta men säkert har det sedan gått framåt och hon har blivit bättre och bättre och kunnat äta mer och mer. Blodpudding har funkat bra och det älskar hon som tur är. Hon har varit så fantastisk duktig hela tiden och varit tapper trots att hon haft ont och varit ledsen mycket. Hon känns nu nästan helt bra men sover fortfarande oroligt och vaknar och grinar flera gånger per natt. Förhoppningsvis går det snart till sig, är nog för att hon har varit med om så mycket nu. Trots att det varit en jobbig tid för oss alla så är vi dock tacksam och glad över att operationen nu är gjord och att hon fick den så snabbt. Det kommer bli så mkt bättre för Vilma och det är ju toppen! Hon är "sjukskriven" tom 9 december för infektionsrisken, men sedan hoppas vi på en frisk och pigg Vilma på dagis!   

  


   

 

                                                         

Presentation


Lämna gärna en kommentar när du kikar in! Jag skulle då bli superglad!!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Du som läser min blogg, känner du mig?
 Ja
 Nej
 Nej, men jag vet vem du är

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Google Analytics

Besöksräknare


Skapa flashcards