Tuffevictor

Direktlänk till inlägg 8 februari 2012

Älskade omöjliga men underbara unge.

Av Camilla - 8 februari 2012 10:29

För det mesta har vi världens goaste och snällaste kille här hemma. Men vissa saker gör att jag måste räkna till 10 gång på gång för att inte få ett rejält utbrott. För det första så har vi ju det här med maten. Victor äter som en mus och har väl alltid gjort det egentligen. För mig är maten fortfarande förknippad med att Victor har ett hjärtfel och inte orkar äta. Jag vet att han nu är frisk, men det hänger liksom kvar. Under nästan hela första året hade jag/vi en hang-up på Victors mat och skrev upp ALLT han åt, hur mkt osv. Det började vi med för att ha koll på hans mat, det var ju där det först skulle visa sig om han blev påverkad av hålet i hjärtat. Jag vet inte om vi blev så mycket klokare av den statistik vi förde, men det blev som en fixidé. Det är nog därför det fortfarande känns så viktigt att han ska äta bra varje dag. Varje middag är en pärs och det slutar nästan alltid med att jag blir arg. Jag vet att det är fel men jag vill ju så gärna att han ska äta! Efter ca 2-3 tuggor mat så tycker han att han har ätit färdigt och börjat att springa iväg. Ofta får han sitta i sin matstol för att han iaf ska sitta kvar. Jag får försöka trixa och joxa för att han ska få i sig några tuggor till. Han äter väldigt dåligt på dagis också, så han borde ju vara hungrig. Suck. Jag är avundsjuk på alla som har barn som äter bra! Räddningen, på gott och ont, är väl att han dricker välling. Men samtidigt så känns det som han vet att han ska få välling sedan och därför kan han hoppa att äta middagen. Hur äter era barn!? Hur gör ni? Trugar ni att de ska äta eller får de hoppa över om de inte vill ha något? Jag vet att de inte svälter ihjäl om de inte äter nån dag, men Victor äter ju nästan aldrig bra! De få gånger han sitter ner och äter upp all sin mat är underbart ljuvliga ska ni veta! Vilken husfrid det blir då!..:) Vi ska väl snart in på det årliga hjärtultraljudet, får väl höra med läkaren vad hon tror om hans ätande. Kanske man måste kolla upp det om det fortsätter.


Nästa sak som får mig att räkna till 10 är hans påklädning. Han är redan så bestämd på vad han ska ha på sig och nästan VARJE morgon står vi där och tjafsar om vilken tröja han ska ha! Ha ha, lilla underbara unge! Den tröja som vi bestämt tillsammans kvällen före att han ska ha ska han absolut inte ta på sig! Han skriker och kastar bort tröjan varje morgon. Pyjamaströjan! Pyjamaströjan vill jag ha! 1, 2, 3, 4... Vi går då till hans byrå och går igenom varje tröja och han vill inte ta på sig någon. Han skriker NEJ och kastar dem på golvet. Till slut blir jag arg och säger att han får vara utan. Då går han alltid tillbaka och hämtar den tröjan vi tagit fram kvällen innan! Haha, tänk om han bara kunde ta på sig den tröjan på en gång, vad smidigt det skulle gå då. Såklart så vill han testa mig och trotsar så mkt han bara kan ibland. Ibland orkar man ta det, ibland mindre bra..:) Imorse hade jag lagt fram den tröja vi sa igårkväll och en annan tröja. Han fick då välja vilken av dem han skulle ha och han valde den andra tröjan såklart, men det gick smidigare än på länge. Ibland funkar det att göra så, ibland inte..:) Jag måste ta med mig Victor nån dag och handla några nya tröjor som han själv valt, kanske går det bättre då!? Hur är det med kläderna hos er!? 


Men vår älskade unge är som sagt mest go och snäll. Som häromkvällen när jag halvlåg i soffan och Victor satt på min mage och busade. Ni vet hur man kan känna sig efter att man varit inne en dag. Myskläder, osminkad, lite skitigt hår, allmänt degig. Han rycker ur min hårsnodd och rufsar runt håret. Sedan tittar han på mig en stund och säger..Mamma fin. Mitt hjärta smalt och jag blev så glad, det var precis vad jag behövde höra. Puss! 

 

 
 
Emm - Mamma till Viggo & Melker.

Emm - Mamma till Viggo & Melker.

8 februari 2012 13:19

Haha, vad lika dom är våra killar!! :D Ja, nog vet dom vad dom vill alltid :) Ibland kan Viggo ha pyjamas hela dagen, för han vägrar ta på sig nånting :p Han skriker då man ska ta av honom pyjamasen :p Sen ibland kan han ha en tröja ett bra tag, för att sedan komma och säga "annan tröja"... Oj oj oj :) Och det där med blöjorna! Jag fattar verkligen inte varför inte Viggo vill ha strl.5, alltså blöjorna ser nästan exakt likadana ut, men ändå ska han trotsa :p Så nästa gång köper vi nog två paket nr.4 istället för en 4a och en 5a ;) Nr.4 bunten bara minskar medans det knappt händer nåt i bunt nr5 ;p

http://emmashjartan.se

Camilla

8 februari 2012 13:26

Haha, ja nog är de lika alltid! Värst var när vi köpte Pampers för en tid sedan. På de blöjorna var det olika djur frampå, en katt, en ko, en kyckling osv. Var 5 olika motiv. Det var ett helsike varje gång jag skulle byta för han skulle ha KATTEN! Var bara att stå och leta i högen. Ah, där är katten... så när jag skulle sätta på honom kattblöjan, nä!! Jag vill ha kycklingen!! Gahh, leta en kyckling! Nä!! Inte kyckling! Katten!! Jag höll på att bli tokig. Till slut var det bara nallen och kossan kvar och de blev kvar, för de ville han inte ha. Har dock lurat på honom några då och då. Nu kör vi bara Libero! Haha! KRAM!

 
Mary

Mary

8 februari 2012 21:39

Hahaha jag vet att det inte är någon rolig situation men det är bättre att skratta än att gråta i alla fall. Låter lite som att trotsen börjar göra sig känd. Förstår att matsituationen måste vara jobbig, jag har som oftast inga problem med att få Tyra att äta men ibland är det något hon inte vill ha och då kan det underlätta med att hon får se på någon film på laptopen. Ställer den på köksbordet och sedan plockar hon i sig ovetandes eller att jag kan skyffla in lite medan hon tittar. Detta är ju ingen lösning men kanske vid mellis att han får titta och du kan "lura" i honom lite grönsaker/frukt/macka/yoghurt så vet du att han i alla fall ätit lite :-) kram

http://frokenkrumbukta.blogg.se

Camilla

9 februari 2012 08:25

Haha, ja det är bättre att skratta. Imorse gick det bra! Jag har kommit på att jag ska lägga fram 2 tröjor, en som jag vet han inte vill ha (med Super Mario på- inte gubben säger han då..:)) och en som jag tycker han ska ha. I morse pekade han såklart på den som jag ville att han skulle ha och det hela gick smärtfritt..:)
Värre är det med maten, men just igår åt han jättebra! Både på dagis och hemma..:) Bra förslag det där med laptopen, men det har vi kört med länge. Han har suttit och tittat på div filmer på I-paden och jag lurat i honom maten. Men nu funkar det inte längre och vi vill inte att han ska bli van att alltid ha film när han äter. Svårt det där. Mjukmackor äter han nästan aldrig, däremot tycker han om hårdbröd..så det kör vi med. Det löser sig nog till slut, men jobbigt äre!
Vad sägs om en fika på söndag!? Ni är så välkomna!. Med viss reservation för ev förkylning. Victor har börjat snora och jag känner av halsen idag. Men det kanske är snabbt övergående! Vi får höras närmare. KRAM

 
Emilie

Emilie

12 februari 2012 16:23

Känner igen det där med maten, visst är det jobbigt, speciellt när dom inte har världens hull från början. Lukas har perioder med dålig ätning med tack och lov kan han äta riktigt bra imellanåt, som i måndags då orkade vi inte vänta tills han ätit klart, han bara åt och åt och åt :)
Men när han äter dåligt får han äta det lilla han vill av middagen och senare får han typ yoghurt med valfritt tillbehör, som är hans favvo, han äter ju inte välling. Ibland kan han gå tillbaka och äta senare, när han är sugen helt enkelt, tyvärr så kan vi inte ha hans mat stående eftersom Tösen kommer och äter upp det, men frukostarna kan ta 1,5 timme innan han är klar.
Hoppas ni hittar nåt trick för som du säger man vill ju inte vänja dom att alltid han film el. tv när dom ska äta.
Kram

http://lindgatan.bloggplatsen.se

Camilla

12 februari 2012 19:45

Ja, svårt det där med maten! Hoppas det är övergående, men börjar tro att han nog alltid kommer vara liten i maten... :( jobbigt!
Hoppas ni haft en bra helg!, kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 2 januari 2017 18:34

Välkommen 2017. Hoppas du blir bättre än vad 2016 slutade. Influensa och trötthet. Nu tar vi nya tag. God Nytt År och god fortsättning på er! ...

Av Camilla - 28 december 2016 14:56

Tiden går fort! Nu har julen snart gått och det nya året är på intågande. Hoppas ni alla haft/har det bra. Bildbomb kommer här! ...

Av Camilla - 23 september 2016 19:38


Myser i uterummet. Nu när det börjar bli mörkt ute tidigare på kvällen är det perfekt att mysa i uterummet med tända ljus. Trevlig helg på er! ...

Av Camilla - 18 september 2016 20:59

Vilka härliga höstdagar vi haft. Nu har sommaren gått och hösten är här, men sommaren håller sitt grepp ett tag till verkar det som. Underbart! Tack ni söta som fortfarande tittar in här trots usel uppdatering. Sommaren har varit för solig och varm f...

Av Camilla - 11 juli 2016 19:12

Förra helgen blev så äntligen det sista på huset klart. Det byttes vindskivor och det målades. Såklart regnade det hela lördagen, men på söndagen var det bra väder och vi hann göra det som var kvar. Christoffer (Aker Bygg) började i fredags och det s...

Presentation


Lämna gärna en kommentar när du kikar in! Jag skulle då bli superglad!!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Du som läser min blogg, känner du mig?
 Ja
 Nej
 Nej, men jag vet vem du är

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Google Analytics

Besöksräknare


Ovido - Quiz & Flashcards