Tuffevictor

Alla inlägg under april 2011

Av Camilla - 12 april 2011 20:30

Jaha, idag har jag tagit ut min första Vab-dag för Victor. Han är fortfarande snorig och har lite feber, men han känns ändå lite piggare. Det var tänkt att Thomas skulle vara hemma men i morse när jag vaknade hade jag ingen röst!.   Hur jag än kraxade och harklade mig så kunde jag inte få fram ett ljud!. Fy vad hemskt det var, jag kunde bara viska!. (Tänkte tanken att den kanske aldrig kommer tillbaka!? Då blev det ännu värre) Jag är hyffsat pigg i övrigt, förutom att hostan nu kommit smygande ikväll..grr. Utan röst var det ju ingen större idé att åka på jobbet, svårt att hålla förhör utan röst, eller hur!. Det var därför lika bra att jag stannade hemma med Victor och Thomas fick åka och jobba. Under dagen har rösten så smått kommit tillbaka, men jag försöker vila den så mycket som det bara går. Puh! Tur Victor är lite lugnare än vanligt...;) Imorgon blir jag också hemma med Victor, men hoppas att han kan gå på dagis på torsdag, håller tummarna för det!

  


Av Camilla - 12 april 2011 19:31

Igår var jag äntligen till barnmorskan för en kontroll (v24). Då min barnmorska, som jag haft tidigare, börjat jobba på förlossningen, så fick jag en ny. Jag hade ingen aning vem jag skulle till men det spelar ju egentligen ingen roll, fast man vill ju såklart att det ska kännas bra. Min nya barnmorska visade sig var en man, men jag tyckte han var jättebra. Jag har hört andra som gått hos honom och också bara haft positivt att säga, så det blir nog bra.


Allt såg iaf bra ut. Alla värden och blodtryck mm. Mätningen av livmodern (magen) visade 23 cm vilket stämde bra för den vecka jag är i. Han sa att man kunde räkna med ca 1cm för varje vecka man är i. Jag låg mitt på kurvan, snyggt och prydligt..:)


Hjärtljuden på den busiga lilla rackaren pendlade mellan 128-138. Den ville inte ligga still så var svårt att fånga upp dem. Barnmorskan skrev in ett medelvärde på 132. Med Victor låg hjärthjuden alltid över 145. Spännande! Nu dröjer det 4 veckor innan det blir ny kontroll, ser redan fram emot det!..    Hoppas Thomas kan följa med då, han var ju tyvärr tvungen att stanna hemma med vår lilla sjukling igår.

  

Av Camilla - 12 april 2011 13:21

Det var den här parfymen jag hade önskat mig och fick av mams och paps. Britney Spears "Midnight Fantasy".

 


Tycker den doftar så gott! Blommigt men samtidigt fräscht. Vad har ni för favoritparfym?

Av Camilla - 10 april 2011 19:30

Victors inskolning på dagis har verkligen gått hur bra som helst! Han har trivts som fisken i vattnet lillprinsen våran. Men har blivit varskodd av personalen att det kan komma ett bakslag när han om några veckor insett att det är där han ska vara på veckorna och när allt nytt inte är lika roligt längre. Men nu kom första bakslaget i helgen. Victor har blivit jätteförkyld med snuva och feber! Gah, visst var jag inställd på att han förmodligen skulle bli sjuk snart, men inte sååå snart! Ja ja, inte så mycket att göra åt. Pappa Thomas får vabba imorgon och så får vi se hur läget är sedan. Synd, känns som inskolningen blir lite förstörd, men förhoppningvis går  det lika bra när han börjar igen efter sin förkylning. För övrigt har jag också blivit rejält förkyld och imorgon kommer jag nog vara hesare en Sven Wollter. Mina förkylningar sätter sig alltid på rösten, även om jag inte är så förkyld i övrigt så låter jag jättedålig.


Så här mysigt hade Victor i veckan, var nöjd med att lägga sig i sin säng och läsa. Han brukar oftast protestera då han skall lägga sig, men var nog trött efter dagarnas aktiviteter på dagis...:)

     


Igår var Thomas och jag bjudna på 40-års fest. Det var Lasse i Matfors som fyllt 40, grattis i efterskott!..:) Vi blev bjudna på jättegod middag, dryck och tårta såklart. Då Victor inte var så kry, inte jag heller för den delen så avrundade vi ganska tidigt. Farmor och farfar satt barnvakt här hemma så vi hade lilleman på hemmaplan, vilket var skönt.


Idag var det tänkt att syrrans fam och mamma och pappa skulle komma hit och fira min födelsedag. Men då Victor var förkyld stannade syrran och kusinerna hemma, dumt att smitta grabbarna! Vi gör ett nytt försök nästa helg!..;) Mamma och pappa kom dock ändå och det var så kul att se dem, bruna och fina efter sin vistelse på Gran Canaria. Det blev gott fika och så fick jag  ju mina paket..:) En parfym, en mascara och pengar blev det! Visar en annan dag vilken parfym det blev! Tack så mycket!

   

   

Sedan har vi mestadels bara tagit det lugnt och kurerat oss idag...Vill inte bli sjuk (are) Imorgon ska jag nämligen till barnmorskan för kontroll, har ju inte varit sedan i januari, om man bortser ifrån ultraljudet i mars. Ska bli så spännande att få höra hjärtljuden!..  Bjuder nu på första magbilden. Den har blivit riktigt stor som ni ser! Är i vecka 24 nu, eller 23+6. Huga, vart ska denna mage sluta?
  


Nu blir det mästarnas mästare och lite kvällsfika, sedan natti natti på er allihopa!

Av Camilla - 6 april 2011 11:35

Så har vi då kommit halvvägs in i Victors inskolningsvecka och det är dags för mig som pappa att gästblogga om detta.


I  måndags var det första dagen då vi endast skulle vara där några timmar och bekanta oss med den nya miljön. Tror att Victor tyckte det var spännande med så många andra barn och dessutom en massa roliga leksaker där rutchbanan såg ut att vara favoriten.

Innan vi gick hem fick vi äta lunch tillsammans. Det gick lite si och så då man är van att endast dela bordet med mamma och pappa. Men lite mat gick ner i alla fall.


Igår var det dags att stanna kvar en lite längre stund, mellan kl 9 och 15 närmare bestämt. Det verkade som om Victor tyckte det var skoj att återse alla barn igen och han sprang runt och lekte utan att ägna pappa någon större uppmärksamhet. Innan lunch var stunden kommen för utomhuslek. Det hade Victor sett fram emot! Han rände runt bland alla barn, små som stora, och roade sig exempelvis genom att köra skottkärra med sand och lera.
Allt spring gjorde nog att han blev hungrig för den här gången var det mer fokus på maten och lunchen gick ner av bara farten. Efter lunch sov alla barn. Man märker att de behöver lite vila efter så mycket spring o lek. Innan vi gjorde kväll åt vi mellanmål med de andra.

I denna stund sitter Victor tillsammans med sina nya kompisar och äter lunch. Själv blev jag förpassad hem då fröknarna tyckte att det var dags att testa hur det går utan min närvaro.

Vi började lite smått i morse då jag gick undan efter frukosten. Jag höll mig i personalrummet där jag fick fika och en stund till att läsa tidningen. Sen såg jag hur gården började fyllas av barn och rätt som det var dök Victor upp bakom knuten i full färd med att köra skottkärra :) En av fröknarna kom ner till mig och berättade att allt gått bra och han hade inte frågat efter mig då jag försvann. Däremot hade han stått och kramat en tjej och visat upp sina danskunskaper då musiken dragits igång. Lillskrutten!


Känns skönt att han verkar klara det bra även om man vet att det säkert kommer perioder då det blir jobbigare. Nu är allt nytt och spännande men vardagen kommer ju den med. Men bara hoppas att Victor kommer att tycka om att gå till sin förskola. Vi har fått ett jättebra mottagande av all personal och jag har fullt förtroende för att de kommer att ge Victor ett fullgott stöd framöver. Både vad gäller hans hörselnedsättning och trygghet i allmänhet.


I morgon är det mammas tur att vara med honom på inskolningen och det kommer säkert att gå jättebra!


Då tackar jag för mig så får mamma ta över tangentbordet och skriva om hur resten av veckan fortlöpt.

 

Av Camilla - 3 april 2011 17:41

Imorgon börjar allvaret. Iaf tycker jag att det känns så. Victor ska börja skolas in på dagis och om ett tag är vi två heltidsarbetande föräldrar. Hur ska man få tiden att räcka till då? Hur ska man få ihop vardagen på bästa sätt? Ja, det återstår att se. Jag är egentligen inte orolig över att Victor inte kommer att trivas, för det tror jag han mestadels kommer att göra. Det jag tycker är jobbigast är att behöva släppa kontrollen och låta andra ta hand om det bästa du har. Men personalen verkar bra och de har ju förhoppningsvis valt yrket för att de gillar att jobba med barn. Men det känns i mammahjärtat   Fattar inte heller att lilltrollet är så stor och ska börja på dagis! Och ändå är han ju ganska "gammal", han är ju 1,8 år, de flesta skolas ju in mkt tidigare. Det blir mestadels pappa Thomas som kommer att sköta inskolningen iom att han fortfarande är pappaledig. Jag kommer dock försöka ta ledigt nån dag eller flexa för att också kunna vara med! Vill ju såklart också vara delaktig i den viktiga inskolningen! Håll tummarna är ni snälla för att det ska gå bra.


Idag har vi mestadels tagit det lugnt här hemma. Regnet har hängt i luften ute och nu har det regnat ett bra tag. På fm tog vi iaf en sväng in på stan och en sväng till Kulturmagasinet. Där gick vi och tittade på "Sol-vind och vatten" Victor tycke det var kul att titta på de uppstoppade djuren..:) Jag kommer ihåg när jag var liten och fick åka dit med skolklassen, jag tyckte det var så stort! Men kan säga att det nu inte tog många minuter att gå igenom idag...hihi.

         

Hoppas ni alla haft en lugn och skön söndag, nu laddar vi för en ny vecka!

Av Camilla - 3 april 2011 14:29

Jag är verkligen sämst på att baka känner jag nu. Alltså, kolla hur mina Hallongrottor blev!   De flöt ut och blev platta som pannkakor. Ja, de smakade ju helt ok iaf, men snygga blev de inte. Enligt svärmor hade jag förmodligen lite för kladdig deg och det stämmer nog. Nästa gång blir det nog till att blanda i lite mer mjöl. Bara att bryta ihop och resa sig..  

  

Mat
Av Camilla - 2 april 2011 19:41

Idag blev jag mera firad, det var svärföräldrarna som kom och uppvaktade. Tyvärr hade Alfred fått magsjuka, så syrran & Co kunde inte komma..:( Mamma och pappa har just kommit hem från 2 härliga veckor på Gran Canaria, så de kunde inte heller komma idag. De och syrran & Co får väl komma nästa helg och fira mig då, inte mig emot att dra ut på firandet..;)


Idag fick jag bla en fin filt ifrån Boom som jag önskat mig, den ska jag dock spara till hösten att ta fram! Så här ser den ut, fast brun.

 

Börjar dock bli lite orolig över att jag inte ska få min Brödburk och även kakburk som jag önskat mig. Nu står hoppet till dig syrran..;)


Såklart blev det gott födelsedagsfika idag. Snodde ihop en tårta imorse och igår gjorde vi ju rocky road brownies. De blev jättegoda, men en aning maffiga! Man behöver inte äta så stora bitar för att bli nöjda. Mums var det iaf! 

  

  

 

Tack för de fina presenterna!      


Presentation


Lämna gärna en kommentar när du kikar in! Jag skulle då bli superglad!!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Du som läser min blogg, känner du mig?
 Ja
 Nej
 Nej, men jag vet vem du är

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Google Analytics

Besöksräknare


Ovido - Quiz & Flashcards